Sondaż to nie jest sonda. Sondaż to badanie na reprezentatywnej próbie wyborców. Sonda to quiz na niereprezentatywnej próbie odbiorców sondy.

Sondaże polityczne są najczęściej wykorzystywane do określania aktualnych preferencji politycznych. Pozwalają na określenie poziomu poparcia dla polityka, ugrupowania politycznego czy dla poszczególnych idei, reform, projektów ustaw czy pomysłów politycznych.

Sondaże są niezwykle przydatne dla polityków, sztabów wyborczych, partii i ugrupowań. Sondaże pomagają w doborze kandydatów, tematów kampanii czy kanałów i sposobów komunikacji politycznej. Służą także do prowadzenia kampanii – priorytetyzują działania, modyfikują kampanię, wizerunek kandydata w zależności od aktualnej sytuacji politycznej.

PAULAT | Wołodyjowskiego 46, 02-724 Warszawa | +48 664050992 | paulat@paulat.pl  | www.paulat.pl

 

Dla kogo są sondaże?

Sondaże są dla polityków, komitetów wyborczych, partii, stowarzyszeń, ugrupowań politycznych i koalicji wyborczych.  Sondaże są dla Ciebie, jeśli chcesz:

  • Zweryfikować kierunek kampanii, nośność haseł, postulatów. Dowiedzieć się, w których okręgach wyborczych kandydat, ugrupowanie ma największe poparcie i wybrać najatrakcyjniejszy okręg lub kandydata w określonym okręgu.
  • Określić idealny i rzeczywisty wizerunek kandydata, porównać go z wizerunkami polityków, kontrkandydatów, „idealnym wizerunkiem” w celu określenia najważniejszych elementów do wzmocnienia.
  • Dowiedzieć się, w których okręgach wyborczych kandydat, ugrupowanie ma największą konkurencję. Oszacować potencjał i wielkość rożnych elektoratów wyborców – zarówno elektoratów pozytywnych, neutralnych i negatywnych.
  • Dowiedzieć się, jakie tematy są szczególnie istotne, bliskie lub angażujące dla wyborców w danym okręgu żeby określić tematy marketingu politycznego podczas kampanii. Określić potrzeby, oczekiwania, postawy, zachowania wyborców
  • Określić segmenty wyborców, dowiedzieć się jaki profil wyborców najsilniej popiera kandydata, partię, idee i pomysły polityczne. Określić który elektorat jest najbardziej niezdecydowany, jaka część wyborców rozważa głosowanie na danego kandydata/ partię.
  • Poznać touchpointy z grupami wyborców i dowiedzieć się gdzie i jak, precyzyjnie się z nimi komunikować. Wygenerować idee, pomysły, insighty dla marketingu politycznego - pozyskać treści do budowy angażującej relacji z wyborcami.

 

Jak realizowane są sondaże?

Sondaże są formą badań ilościowych przeprowadza się na  dużych próbach, dzięki czemu możliwe jest precyzyjne prognozowanie, modelowanie, kwantyfikowanie danych, osiągniecie wysokiej  istotności statystycznej i niskiego poziomu błędu oszacowania. Do realizacji sondaży używany jest wystandaryzowany kwestionariusz (ankieta, test).

Sondaże przeprowadza się różnymi technikami – najlepsze (najbardziej zbliżone do wyników różnych wyborów) dają sondaże uliczne, bezpośrednie, realizowane za pomocą kwestionariuszy papierowych PAPI bądź przy pomocy smartfona, laptopa, tabletu (SAPI, CAPI, TAPI).

Popularnymi technikami wykorzystywanymi w sondażach są ankiety online (CAWI), wywiady telefoniczne (CATI) lub techniki hybrydowe  – łączące np. wywiady neuromarketingowe i online.

 

Efekty sondaży

Podstawowym efektem sondaży są wymierne, policzalne, statystycznie istotne rankingi, skale ocen, poziomy poparcia, preferencji politycznych. Wyniki sondaży (i płynące z nich rekomendacje) opierają się na kwantyfikowalnych, wymiernych, porównywalnych danych i  korelacjach – zależnościach pomiędzy cechami.

Wyniki sondaży są wykorzystywane do kształtowania strategii wyborczej jak i bieżącego prowadzenia kampanii wyborczych. Wyniki sondaży są używane jako argumenty polityczne, komentowane i  weryfikowane publicznie - dlatego najważniejsza w sondażach jest wiarygodność wyników czyli ich wysoka reprezentatywność (co najczęściej wyrażane jest za pomocą wskaźników statystycznych– niskiego poziomu błędu oszacowania przy wysokim poziomie ufności dla próby.

Cykliczność sondaży pozwala na uchwycenie zmian pozycji politycznej – zarówno własnego ugrupowania, pozycji politycznej jak i monitorowania zmian pozycji konkurencji politycznej.

 

Przykłady sondaży

Wyniki sondaży pozwalają na określanie aktualnej siły partii, ugrupowań, polityków. Najczęściej przeprowadza się je w określonych okręgach wyborczych wśród elektoratu wyborczego.

Od początku 2015 roku przeprowadziliśmy kilkadziesiąt sondaży wyborczych – zarówno ogólnopolskich jak i regionalnych. W kilku największych aglomeracjach w Polsce prowadzimy cykliczne badania nastrojów politycznych.

  • 10000 wywiadów sondażowych
  • 3 powtarzalne, cykliczne sondaże polityczne w Polsce
  • 14 sondaży ulicznych, 12 telefonicznych, 28 sondaży online
  • Dodatkowo zrealizowaliśmy 18 badań wizerunku politycznego, testów efektywności kampanii politycznych i testów neuromarketingowych (określające nieuświadamiane reakcje wzroku i mimiki).

Cechuje nas szybkość działania, skuteczność adaptowalność rekomendacji oraz nowoczesne narzędzia badawcze pozwalające na osiągniecie naszym Klientom przewagi konkurencyjnej i osiągnięcie celu politycznego – wygrania wyborów. 

Skontaktuj się z nami! 

wróć