Badania ewaluacyjne przeprowadzane są, gdy  jest planowana lub wdrażana interwencja społeczna. Przykładem badań ewaluacyjnych może być np. ocena możliwości aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych czy program doszkalający dla osób trwale bezrobotnych. 

Badania ewaluacyjne stosuje się także do poprawy kampanii społecznych (monitoring) oraz weryfikacji ich skuteczności, osiągnięcia założonych celów.

Czym są badania ewaluacyjne?

Ewaluacja służy obiektywnej ocenie polityki strategicznej,  programu, projektów. Badaniom ewaluacyjnym może podlegać każdy etap realizacji – zarówno projektowanie, jak i zmierzenie stopnia osiągnięcia celów założonych na początku.

Celem badań ewaluacyjnych jest ustalenie, czy zakładany skutek został osiągnięty oraz w jakim stopniu zrealizowane zostały założone cele programowe.

Co obejmują badania ewaluacyjne?

Podczas ewaluacji badane są koszty, które zostały poniesione, by wdrożyć program, podjęte działania podczas wprowadzenia interwencji, produkty powstałe w wyniku interwencji, skutki powstałe po interwencji, wpływ programu na szersze grono odbiorców (bezpośrednich i pośrednich).

Dla kogo są badania ewaluacyjne?

Ewaluacja jest dla wszystkich tych, którzy chcą poznać mechanizmy funkcjonowania programów czy projektów, usprawnić ich realizację, odkryć ich mocne i słabe strony, by móc je ulepszać, dokonać diagnozy powstałych problemów (oraz uzyskać rekomendacje), określić zgodność programów/projektów z założeniami, poznać kierunek rozwoju, podnieść przejrzystość i efektywność działań.

Jak realizowane są badania ewaluacyjne?

Proces ewaluacji zależy od precyzyjnego zdefiniowania problemu oraz określenia wskaźników, za pomocą których chcemy mierzyć dane zjawisko. To właśnie od tych kluczowych elementów zależy powodzenie procesu. Następnie ustalane są kryteria, którymi chcemy posługiwać się w ewaluacji programu (użyteczność, efektywność, trafność, skuteczność, trwałość projektu/programu). Ostatnim etapem jest ustalenie metodologii oraz dobór osób, które zamierzamy badać pod kątem wpływu interwencji.

 

Dotychczas przeprowadziliśmy kilkadziesiąt badań ewaluacyjnych w ramach których monitorowaliśmy przebieg kampanii społecznych, ocenialiśmy efektywność projektów i kampanii, modyfikowaliśmy strategie komunikacji marketingowej. Stworzyliśmy własne modele analityczne, określające krótko- i długo-terminowy wpływ kampanii. Nasza praca została doceniona przez Polskie Towarzystwo Statystyczne oraz instytucje publiczne z którymi pracowaliśmy. 

 

wróć