Wygoda użytkowania jest ważna. Jeżeli jednak podniesienie komfortu odbywa się kosztem jakości i zwiększenia wagi plecaka to (ostatecznie) wygoda użytkowania plecaka (oraz ocena ogólna) jest znacząco niższa niż klasycznej wersji.

Związane z COVID-19 zahamowanie ruchu turystycznego było ogromne, jednak wysokie zainteresowanie podróżami wskazuje, że w 2023 roku ruch turystyczny na świecie wróci do przed pandemicznego poziomu z 2019 r.  Wartość rynku plecaków osiągnie w 2025 r. poziom 28,3 mld USD. Dynamika wzrostu rynku na całym świecie wynosiła przed pandemią 6% CAGR.

Główne firmy na światowym rynku plecaków to Mountain Hardware, Marmot Mountain, Caarany, High Sierra, Deuter, Osprey, Nike, Gelert, Samsonite, Wildcraft, Gregory Mountain Products. Patagonia, Under Armour Inc., The North Face, Samsonite International SA, VF Corporation, Victorinox, Traveler's Choice, Lowe Alpine, Standard Luggage Co, Timbuk2 & Herschel Supply, Salewa.

Produktowo rynek dzieli się na 3 kategorie: małych (do 20L), średnich (21-40L), dużych (40L+). W kategorii plecaków wysokogórskich liczy się kilka marek, na świecie największe udziały mają The North Face, Deuter, Osprey oraz Gregory. W niektórych regionach popularność zdobywają także takie marki jak Salewa, Lowe Alpine czy Karrimor.

Do testu wybraliśmy dwa plecaki jednej marki Deuter – wersję „klasyczną” oraz „komfortową”, zawierającą rozwiązania mające na celu zwiększenie komfortu i wygody użytkownika. Marka Deuter jest podstawowym benchmarkiem w tym segmencie rynku – jest to jedna z najstarszych marek plecaków (założona pod koniec 19 wieku), o ugruntowanej pozycji jednego z liderów, pozycjonowana jako VFM+. W testach plecaków skupiliśmy się na funkcjonalności, designie i wygodzie produktu. Naszym celem było sprawdzenie czy rozwiązania mające zwiększyć komfort użytkownika w serii Aircontact mają przełożenie na doświadczenie użytkownika.

Test: Czas: 16 dni w Peru, w tym 4 dni trekkingu. Miejsce: Peru, w tym Inca Trail.

Plecaki:

  • Klasyczny: Deuter FUTURA AIR TREK 60+10
  • Komfort+: Deuter AIRCONTACT PRO 55 +15 SL

Wyniki:

  • Waga jest ważna. Poprawa komfortu nie może wpływać na zwiększenie wagi plecaka. Komfort+ jest o 25% cięższy od klasycznej wersji plecaka. W wysokich górach dodatkowe 500 g niweluje korzyści płynące z lepiej dopasowanego pasa biodrowego w wersji Komfort+.
  • Plecak musi być wytrzymały. Poprawa komfortu nie może wpływać na obniżenie wytrzymałości plecaka. Komfort+stracił drugiego dnia użytkowania pasek głównej klapy. Mocniejsze pociągnięcie wyrwało dolne zapięcie wraz z paskiem z głównej klapy. Dlaczego wyższy komfort oznacza niższą jakość wykonania?
  • Obydwa plecaki są dobrze zaprojektowane zarówno pod względem pakowności jak i użytego systemu nośnego. Liczba kieszeni i podział przestrzeni są optymalnie dobrane.

 

Ocena poszczególnych wymiarów przez użytkownika:

Rekomendacja

Wygoda użytkowania jest ważna. Jeżeli podniesienie komfortu użytkowania odbywa się kosztem jakości i zwiększenia wagi plecaka to (ostatecznie) wygoda użytkowania plecaka jest znacząco niższa niż klasycznej wersji. Rozwiązania nakierowane na komfort i wygodę użytkownika ale zwiększające wagę plecaka są kontrproduktywne w segmencie wysokogórskim.

Dodatkowe 0,5 kg obciążenia utrudnia znacząco komfort od wysokości 4000 m. n.p.m., gdzie mamy połowę tlenu dostępnego na poziomie morza. Oddychanie sprawia większy problem niż na nadmorskiej plaży a plecak Komfort+ poprzez szerokie ramiona i pas, dopasowany do sylwetki system nośny stają się nieznośne i niewygodne ponieważ ważą 0,5 kg więcej (przy 7 kg spakowanego plecaka).

 

Od 2007 roku agencja PAULAT prowadzi analizy, badania marketingowe oraz inne projekty badawcze mające na celu zbudowanie skutecznych strategii marketingowych, wizerunkowych czy komunikacyjnych dla marek terytorialnych. Mamy doświadczenie w realizacji badań i analiz rynku turystycznego, segmentacji grup docelowych i kształtowaniu strategii komunikacji marek. Od 2007 zrealizowaliśmy kilkadziesiąt projektów dla marek terytorialnych w Polsce (m.in. Kraków, Warszawa, Kołobrzeg, Sopot, Dolny Śląsk, Województwo Śląskie, Olsztyn, Cieszyn, Jasło, Płock).

Zapraszamy do współpracy!

wróć