Badania jakościowe pozwalają uzyskać odpowiedź na pytania „jak”, „dlaczego”? Jednymi z najbardziej popularnych metod badań jakościowych są fokusy - zogniskowane wywiady grupowe (FGI) oraz wywiady pogłębione (IDI). Rozmawiając z klientami, poznajemy motywacje, potrzeby, wizerunek marek.

PAULAT | Wołodyjowskiego 46, 02-724 Warszawa | +48 664050992 | paulat@paulat.pl  | www.paulat.pl

 

Dla kogo są badania jakościowe?

Badania jakościowe są dla Ciebie, jeśli chcesz:

  • Dowiedzieć się dlaczego klienci kupują markę, produkt.
  • Określić dlaczego korzystają z usług aplikacji, firmy, sklepu.
  • Zrozumieć motywacje stojące za decyzjami zakupowymi.
  • Zidentyfikować trendy a nie krótkotrwałe okazje rynkowe.
  • Określić założenia segmentacji, zrozumieć konsumenta, klienta.
  • Określić wizerunek marki, strategię marketingową.
  • Określić poziom dopasowaniado potrzeb, wartości, stylów życia grup docelowych.

 

Dzięki badaniom jakościowym możemy interpretować emocje, ukryte motywy działań, zidentyfikować określone zachowania czy poznać wzory myślenia.

 

Jak realizowane są badania ilościowe?

Indywidualny wywiad pogłębiony, dyskusja grupowa (fokus) czy online community?

Jeśli zależy Ci na pozyskaniu danych w toku indywidualnej i bezpośredniej rozmowy z respondentem, indywidualny wywiad pogłębiony jest odpowiednią metodą. Pozwala ona na pełną swobodę wypowiedzi, dzięki czemu możemy poznać motywy kierujące działaniami respondenta, postawy, wrażenia, emocje. Niebagatelne znaczenie ma charakter rozmowy – bezpośrednio, w kawiarni, wynajętym miejscu czy w pracy.

Fokus, czyli zogniskowany wywiad grupowy, przeprowadzany jest z kilkoma osobami jednocześnie (najczęściej 6-8). Dyskusja grupowa pozwala na wykorzystanie dynamiki grupy, co szczególnie istotne w trakcie badań wizerunkowych.

Online community, czyli moderowanie dyskusji na social mediach i dedykowanych forach. Najczęściej w dyskusji bierze udział 20-40 osób. Dyskusja w tej formie pozwala na wprowadzenie mechanizmów (np. grywalizacji), które silnie angażują w badanie. 

Badania jakościowe prowadzone są według scenariusza (lub flow) a nie – kwestionariusza czy ankiety jak ma to miejsce w badaniach ilościowych.

 

Efekt badań jakościowych

Badania jakościowe są szczególnie przydatne, gdy chcemy zbadać wizerunek marki, zachowania konsumenckie czy skuteczność przekazu reklamowego. Dzięki badaniom jakościowym jesteśmy w stanie zrozumieć proces zakupowy i zakłócenia jego funkcjonowania. Testować i współtworzyć nowe pomysły, insighty, nisze,  wielowymiarowo ocenić koncept, produkt, opakowanie. Poprawićwidoczność logo, tonality marki,podnieść poziom zapamiętania benefitów oferty.  

Badania jakościowe pozwalają na repozycjonowanie marki w segmencie rynku, wyższą perswazyjność opakowania, budowanie zaangażowania, retencję, skuteczny marketing.

 

Przykłady badań jakościowych

Wyniki badań jakościowych pozwalają na weryfikację potencjału pomysłów, konceptów produktów i usług, reklam, stron internetowych, określanie potrzeb, motywacji, potencjału nowych produktów. Unikalną cechą badań jakościowych jest możliwość zmiany postrzegania biznesu i relacji przez pryzmat konsumenta, klienta, dystrybutora.

Badania jakościowe to ważny element tworzenia strategii marketingowych i sprzedażowych. W ciągu ostatniego roku przeprowadziliśmy ponad 20 badań jakościowych, w tym: badania efektywności reklam, opakowań, wizerunku marek i badania konceptów . Nasze rekomendacje pomogły w osiągnieciu celów marketingowych, produktowych, biznesowych : 

  • Poprawę filmu (!) dla dzieci – Tarapaty, który w ciągu 10 dni po premierze utrzymywał się w TOP3 box office w Polsce.
  • Identyfikacja unikalnych driverów wzrostu dla segmentu turystów.
  • Zrozumienie motywacji pracowników z Ukrainy w Polsce.
  • Repozycjonowanie marki polskiego kurortu (Polska, Niemcy).
  • Zmianę konceptu produktowego na rynku utilities (Polska).

Cechuje nas szybkość działania, skuteczność adaptowalność rekomendacji oraz nowoczesne narzędzia badawcze. 

Skontaktuj się z nami! 

wróć