Po 3 latach liczba turystów w Czechach powróciła do poziomu sprzed pandemii. Przeprowadziliśmy badanie marketingowe mające na celu sprawdzenie w jaki sposób Czechy, w ciągu ostatnich trzech lat odbudowały pozycję turystyczną w Europie.

Jak podaje Czeski Urząd Statystyczny, w drugim kwartale 2023 roku w czeskich hotelach, pensjonatach i apartamentach przebywało tylko 5 tysięcy turystów mniej niż przed pandemią wirusa. W II kwartale 2023 w obiektach zbiorowego zakwaterowania w Czechach przebywało ponad 5 mln. 770 gości co stanowi wzrost o 15% wobec tego samego kwartału 2022).

Za wzrost liczby turystów odpowiedzialni są przede wszystkim turyści zagraniczni (2,5 mln, wzrost o 32% względem 2022), choć wciąż większość stanowią turyści krajowi (3,2 mln, wzrost o 4% wobec 2022).

Czeski Instytut Turystyki CzechTourism od dawna stara się przyciągnąć turystów do regionów, aby turystyka rozprzestrzeniła się po całym kraju. Najczęściej odwiedzana jest oczywiście stolica – Praga, jednak coraz częściej turyści zwiedzają inne regiony Czech (np. Czeską Szwajcarię, Morawy Południowe i Czechy Południowe). W porównaniu z latami 2022 i 2023 największy wzrost liczby odwiedzających odnotowały region karlowarski (+21,4%), praski (+19,7%) i ołomuniecki (+18,4%).

J

W ramach projektu przeprowadziliśmy test komunikacji marketingowej https://youtu.be/wOD2PApqdTI

Pokazuje on, że pokazywanie atrakcji poza Pragą i sposób prezentowania atrakcji turystycznych w połączeniu z gastronomią, hotelarstwem, usługami to skuteczny i zrównoważony sposób prowadzenia turystycznej komunikacji marketingowej.

Reklama Czech wpływa zachęcająco na Polskich turystów, stanowią oni 3 grupę (po Niemcach i Słowakach) pod względem liczby przyjazdów (212 tys. w II kwartale 2023). Polacy w Czechach są mile widzianymi gośćmi, ponieważ … wydają niemal tyle co Niemcy, Dzienny budżet turysty z Polski to 1850 CZK, turysty z Niemiec – 2092 CZK.

 

W PAULAT tworzymy skuteczne strategie komunikacji marek terytorialnych. Od 2007 roku przeprowadziliśmy badania marketingowe i analizy danych w ponad 30 procesach identyfikacji produktów turystycznych, tworzenia strategii marki i/lub komunikacji marki. Nasze insighty są wykorzystywane do zwiększania skuteczności działań promocyjnych m.in. Sopotu, Dolnego Śląska, Płocka czy Kołobrzegu.

wróć