Badania neuromarketingowe dostarczają nam wiedzy na temat zachowania człowieka. Największą zaletą neuromarketingu jest to, że analizuje reakcje nieuświadamiane - behawioralne reakcje organizmu (wzrok, mimika, fale mózgowe, potliwość, czas reakcji), a nie - deklaracje czy opinie.
PAULAT | Wołodyjowskiego 46, 02-724 Warszawa | +48 664050992 | paulat@paulat.pl | www.paulat.pl
Jakie problemy rozwiązuje neuromarketing?
Pozwala na określenie stopnia przyciągania uwagi wzrokowej, wywoływanych emocji, zaangażowania. Wskaźniki te pozwalają sformułować adaptowalne rekomendacje pozwalające poprawić perswazyjność spotu, zauważenie logo, nawigację na stronie internetowej.
Neuromarketing jest dla Ciebie, jeśli:
- Reklama, logonie przyciągają uwagi wzrokowej, nie wzbudzają pozytywnych emocji.
- Masz dobry produkt, ale nie wiesz jakie korzyści komunikować.
- Potrzebujesz zidentyfikować ograniczenia customer journey (bottlenecks) z twoją marką.
- Reklama się podoba, ale nie jest perswazyjna.
- Klienci odwiedzają sklep, ale rezygnują z zakupu.
- Klienci nie zwracają uwagi na produkt na półce
- Klienci zwracają uwagę na opakowanie, ale kupują konkurencyjne produkty.
Jeśli któryś z powyższych problemów dotyczy Twoich produktów - pomożemy Ci go rozwiązać!
Zastosowanie neuromarketingu
Neuromarketing jest częścią procesu lean/agile, wykorzystuje się go w testach na różnych etapach powstawania produktu, strony internetowej czy reklamy (od pomysłu po gotowe wersje).
Bogata baza benchmarków oraz narzędzia analityki online pozwalają na porównywanie wyników z konkurencją, prześledzenie trendów, identyfikację nowości technologicznych.
- W marketingu: poprawa lub wybór najbardziej perswazyjnej reklamy. Na każdym etapie powstawania reklamy – od konceptu, moodboardu po (niemal) gotowe logo, reklamę, film, explainer wideo, billboard, baner, ulotkę, gazetkę.
- W sprzedaży, category management: poprawa widoczności opakowania, linii opakowań, zwiększenie potencjału zauważenia produktu na półce. Testy designu opakowań oraz testy opakowań na półce sklepowej (virtual shelf), określenie idealnego path to purchase, identyfikacja nowości, innowacji wśród konkurencji.
- W designie opakowań: ocena, wybór, dopasowanie - grafiki, kolorystyka (tonality), poziom unikalności identyfikacji wizualnej, perswazyjność opakowania, wybór brand hero/ celebryty. Układ graficzny, spójność opakowań i linii produktowych.
- W designie stron, aplikacji, serwisów transakcyjnych, sklepów: testy UX/ usability (np. findability). Identyfikacja ograniczeń w customer journey. Funkcjonalność nawigacji, widoczność elementów, przycisków, brandingu. Optymalizacja doświadczenia, relacji z użytkownikiem.
Jakie narzędzia wykorzystuje się w neuromarketingu?
W badaniach neuromarketingowych wykorzystuje się m.in. eye tracking polegający na śledzeniu wzroku przy pomocy specjalnej kamery rejestrujących nawet najmniejsze ruchy oczu. Innym narzędziem jest urządzenie zakładane na głowę respondentów i badające aktywność fal mózgowych (EEG). Jeszcze innym program analizujący emocje na podstawie mimiki.
W neuromarketingu wykorzystywany jest również tzw. mousetracking, czyli śledzenie zachowań na stronie www - ruchu kursora i kliknięć. Wykorzystywany przede wszystkim w trakcie projektowania stron, aplikacji czy serwisów transakcyjnych, optymalizacji doświadczenia użytkownika, połączenia szybkości z komfortem a intuicyjności z bezpieczeństwem.
Neuromarketing jest stosowany (i rozwijany) w badaniach dotyczących sztucznej inteligencji. Wykorzystuje się go do testów z zakresu natural interface badających możliwości komunikowania się z urządzeniami cyfrowymi bez użycia "pośredniczących" urządzeń jak pilot, wyświetlacz czy telefon.
Efekt badań neuromarketingowych
Efektem badań neuromarketingowych jest nie tylko zwiększenie atrakcyjności, zaangażowania i zadowolenia, ale także czytelne, wyróżniające się na tle konkurencji opakowanie, zwracający uwagę wzrokową produkt, skuteczna angażująca emocjonalnie reklama, spójna identyfikacja wizualna.
W przypadku badań neuromarketingowych w testach usability, efektem jest podniesienie konwersji na różnych etapach doświadczenia użytkowników poprzez łatwą, szybką, wygodną nawigację w sklepie internetowym, na stronie, w gazetce, katalogu.
Przykłady badań neuromarketingowych
Wyniki badań neuromarketingowych pozwalają na poprawę atrakcyjności reklam i ich optymalną selekcję, ułatwianie doświadczenia użytkownika na stronie i osiąganiu wysokich konwersji rezerwacji/ sprzedaży/ wartości. Unikalną cechą badań neuromarketingowych jest analiza reakcji ciała (wzrok, fale mózgowe, potliwość, mimika)w konfrontacji z testowanym materiałem, produktem, moodboardem.
Najlepsza reklama jaką dotychczas testowaliśmy w badaniach neuromarketingowych to Coca-Cola (poniżej film). Świetnie opowiedziana historia, dobre tempo historii, "zarządzanie emocjami", a przede wszystkim - zwracanie uwagi wzrokowej na logo/ produkt to największe zalety reklamy. Majstersztyk.
Badania neuromarketingowe to przede wszystkim narzędzie modyfikujące reklamę lub produkt na różnych etapach powstawania i efekt strategii marketingowych czy sprzedażowych. W ciągu ostatniego roku przeprowadziliśmy ponad 80 badań neuromarketingowych, w tym: badania perswazyjności spotów, billboardów, materiałów marketingowych, testy UX/usability strony, shelf-testy - testy półki sklepowej, badania opakowań, identyfikacji wizualnej.
Nasze rekomendacje pomogły w osiągnieciu celów marketingowych, produktowych i biznesowych :
- Dwukrotnie większe zaangażowanie odbiorców (zachowania) na zwiastun filmu
- Wybór kadrów i ujęć spotu pożyczki ratalnej, odciągającego uwagę od „tekstu obligatoryjnego”
- Zwiększenie widoczności logo i informacji kontaktowych o 20% czasu ekspozycji.
- Wprowadzenie brand hero w komunikacji marketingowej
- Poprawa zauważalności reklam o nawet 40%
- Tworzenie skutecznych perswazyjnych reklam i promocji
Cechuje nas szybkość działania, skuteczność i adaptowalność rekomendacji oraz nowoczesne narzędzia badawcze.
Skontaktuj się z nami!
PAULAT | Wołodyjowskiego 46, 02-724 Warszawa | +48 664050992 | paulat@paulat.pl | www.paulat.pl