Nyiregyhaza na Węgrzech ma w swojej ofercie dwie zróżnicowane atrakcje skierowane do turysty rodzinnego - ZOO i kompleks basenów. Zróżnicowana infrastruktura noclegowa, gastronomiczna, umiarkowane ceny. Bliska dla połowy Europu Środkowej - 6 godzin jazdy samochodem (Wiedeń, Kraków, Bratysława, Brno, Kluz-Napoca, Lwów) szybko odbudowuje pozycję, utraconą w 2020 r.

Nyiregyhaza niczym specjalnym nie wyróżnia się na tle innych miast tej wielkości w regionie. Nieco ponad 100 tysięcy mieszkańców, stolica węgierskiego komitetu (województwa), położonego na wschodzie Węgier. Kilkadziesiąt kilometrów do większych miast - Miszkolca i Debreczyna, autostrada łącząca z Budapesztem, bliskość Tokaju, położenie Nyiregyhazy w krajobrazie pól winorośli czynią z miasta i regionu atrakcyjną destynację turystyczną zarówno dla mieszkańców Węgier, jak i mieszkańców innych krajów – Polski, Słowacji, Rumunii, Austrii, Czech.

Od XIX wieku na terenach Węgier rozwija się balneologia, łaźnie oraz baseny i zakłady kąpielowe. Po I wojnie światowej, pozbawione dostępu do morza Węgry rozbudowują sieć basenów. Od lat czterdziestych XX wieku Węgry odnotowują istotne sukcesy sportowe w pływaniu oraz w waterpolo. Zainteresowanie Węgrów basenami i kąpielami spowodowało, że pierwsze parki wodne powstały tam znacznie wcześniej niż w innych krajach regionu. Gdy nastąpił boom na aquaparki - były na to przygotowane i miały możliwość wykorzystania trendu w biznesie.

Naturalnym (surowcowym) atutem Nyiregyhazy jest solankowa woda termalna w dzielnicy Sóstófürdő. Jodowo - bromowa woda wydobywana z głębokości 600-1000 m ma właściwości lecznicze w chorobach reumatycznych, schorzeniach kręgosłupa, stawów i mięśni. Historia węgierskiego kąpieliska nad jeziorem Sóstó sięga roku 1927, kąpielisko Parkowe (Parkfürdő) nad jeziorem powstało w latach 60-tych XX wieku. W 2005 roku w sąsiedztwie basenów wybudowany został aquapark (Elményfürdő) Aquarius o powierzchni 1,7 ha. Od 2012 roku został połączony z basenami otwartym i na oba obowiązuje wspólny bilet oraz nazwa Aquarius.

Kompleks w Nyiregyhazie spełnia wszystkie istotne dla segmentu turysty rodzinnego potrzeby: wielość atrakcji związanych z wodą (baseny, sztuczna fala, zjeżdżalnie, jacuzzi), niskie ceny – zarówno infrastruktury jak i gastronomii, jest atrakcją silnie nakierowaną na wielogodzinne spełnianie potrzeb aktywnego wypoczynku rodzin.

Aquapark Sostofurdo nie jest jednak jedynym takim miejscem w okolicy, nie jest więc unikalną atrakcją turystyczną miasta. W Debreczynie jest nowocześniejszy Aquaticum Mediterrán Élményfürdő, a nieco za Debreczynem - w Hajduszoboszlo, starszy kompleks basenowy.

Turystycznym USP Nyiregyhazy jest Zoo. Założone w 1974 roku w pobliżu uzdrowiska Sóstófürdő, do połowy lat 90-tych XX wieku było niewielkim zoo prezentującym zwierzęta ekosystemu Węgier i Kotliny Panońskiej. W ciągu ostatnich dwudziestu kilku lat dwukrotnie zwiększyło powierzchnię do 35 hektarów, posiada 5000 zwierząt z 500 gatunków z całego świata, w tym tropikarium i oceanarium z rekinami, stało się największym Zoo w kraju. Wraz z rozbudową zoo stworzono infrastrukturę hotelową (29 obiektów, w tym 14 hoteli o zróżnicowanym standardzie).

W XXI wieku Zoo stało się kluczowym elementem sukcesu marki turystycznej miasta, uzupełniło istniejące zalety uzdrowiskowo-kąpieliskowe o nowy, unikalny wymiar. Pandemia 2020 r. znacząco uderzyła w ruch turystyczny, w tym do aquaparków jednak od 2021 ponownie widać wzrost zainteresowania tego typu atrakcjami.

Nyiregyhaza mając w swojej ofercie dwie zróżnicowane atrakcje skierowane do turysty rodzinnego, lubiącego w maksymalnie kilka godzin jazdy samochodem dojechać do miejsca pobytowego (7 krajów w zasięgu), jest w stanie szybko odbudować pozycję po pandemii koronawirusa. Podobnie jak i polski Zator mające w ofercie zarówno park rozrywki (Energylandia) jak i park dinozaurów. Znacznie gorzej pozycje będzie odbudowywać w Mszczonowie czy w innych „jednostronnych” propozycjach. Trudna sytuacja popandemiczna, zmniejszenie ruchu turystycznego spoza regionu środkowoeuropejskiego to moment kiedy można wykorzystać szanse w poszukiwaniu silnych wyróżników, USP odpowiadających na inne potrzeby segmentów (np. turystyka medyczna/ zdrowotna/SPA).

W PAULAT tworzymy skuteczne strategie komunikacji marek terytorialnych. Od 2007 roku przeprowadziliśmy badania marketingowe i analizy danych w ponad 30 procesach identyfikacji produktów turystycznych, tworzenia strategii marki i/lub komunikacji marki. Nasze insighty są wykorzystywane do zwiększania skuteczności działań promocyjnych m.in. Sopotu, Dolnego Śląska, Płocka czy Kołobrzegu. 

wróć