Podcasty do dynamicznie rosnący segment mediów. W 2018 na całym świecie 800 mln osób słuchało audycji udostępnionych w sieci lub na platformach. Prognozy na 2020 wskazują, że roku liczba ta przekroczy miliard słuchaczy. Są wśród nich także Polacy.

Podcast to nagranie audio do odsłuchania w Internecie. Obecnie większość można przesyłać strumieniowo online (77% użytkowników), jak i pobierać na urządzenia (41%). Istnieje mniej popularna (jednak równie dynamicznie rosnąca) forma podcastingu oparta na wideo, znana jako „vodcasty”.

Podcastów słucha obecnie 27 proc. internautów w Polsce (Publicis dla Tandem Media), co sytuuje Polskę na poziomie Francji – Australii. Podcasty są znacznie popularniejsze w Hiszpanii, Irlandii, w Szwecji czy w USA (35%+). Światowy rynek reklamowy w segmencie podcastów w 2020 sięgnie poziomu 659 milionów USD (Statista).

Ponad połowa słuchaczy podcastów w USA (Podcast Statistics 2020) słucha średnio ponad 6 i pół godziny audycji tygodniowo. Słuchacze podcastów oraz widzowie vodcastów niemal rezygnują z oglądania TV. Są aktywni w mediach społecznościowych (94%), częściej subskrybują Netflixa lub Amazon Prime, na oglądanie TV nie zostaje im już czasu.

Słuchacze podcastów stanowią ważny segment rynku. Są bardzo obeznani z technologią
w porównaniu z ogólną populacją. Słuchacze są lojalni – ponad 80% z nich słucha odcinków/ audycji do końca. Są świadomi znaczenia reklamy – ponad 2/3 określa je jako źródło informacji o nowych produktach i usługach.

Product placement, natywne reklamy połączone z perswazyjnymi korzyściami to najczęściej wykorzystywane sposoby reklamowania się w tej przestrzeni. Rosnące udziały vodcastów pozwalają też na wykorzystanie obrazów i materiałów video. Jednak reklama musi być przygotowana dla tego kanału, nie wystarczy tylko, że będzie kopią spotu TV czy spotu radiowego.

wróć