W ciągu kilkudziesięciu lat Walencja stała się jedną z najważniejszych w Hiszpanii destynacji wakacyjnych (zarówno dla rynku krajowego jak i turystów zagranicznych). Dobre połączenia samolotowe, kolejowe oraz drogowe znacząco ułatwiły podróż do Walencji, jednak tym co zapewnia siłę Walencji to przebudowa dawnego koryta rzeki Turii.  I to przebudowa, która stała się nowoczesnym symbolem marki terytorialnej.

Przez ostatnie 35 lat władze lokalne kreowały pozytywny wizerunek miasta na krajowym i zagranicznym rynku usług turystycznych co przekłada się na liczbę odwiedzających go turystów. Strategia rozwoju Walencji uwzględniała cele ważne dla społeczności lokalnej oraz dla turystów – szczególny nacisk położono na zrównoważony rozwój.

Rozwój infrastruktury hotelowej (oraz podniesienie jej jakości) miało znaczący wpływ na wzrost dochodów miasta z turystyki, zadbano też o ochronę przyrody - 2 parki naturalne w aglomeracji walenckiej oraz prawie 5km2 terenów zielonych, przystosowanych do celów rekreacyjnych, biernego i czynnego wypoczynku.

Obrazu miasta dopełniają atrakcje przekute w produkty turystyczne: szerokie, piaszczyste plaże, świetna pogoda oraz starówka pełna restauracji, knajp i klimatycznych butików.

Otwarte ponad 30 lat temu Ogrody Turii w Walencji to nie przykład gdzie ingerencja w naturę (zmiana biegu rzeki) pozwoliła na stworzenie gigantycznych terenów zielonych (110 ha) w dawnym nurcie rzeki Turii. Od 1998 rozrasta się Miasteczko Sztuki i Nauki w Walencji (Ciutat de les Arts i les Ciències) stanowiące obecnie centrum kulturalne Ogrodów Turii jak i samej Walencji.

Gigantyczny kompleks kulturowy został zaprojektowany przez Santiago Calatravę i Felixa Candellę w nowoczesnym, nadal zapierającym dech, stylu. Większość atrakcji otwarto pomiędzy 1998 a 2005 rokiem (L’Hemisferic, Palau de les Arts, Museu de les Ciències, Oceanografic).

Zyskują wszyscy. Mieszkańcy uzyskali (zamiast obwodnicy) tereny zielone, atrakcyjny park, miejsce spotkań. Turyści – kilka atrakcji w jednym miejscu . Jednak sama La Ciutat jest czymś więcej niż sumą atrakcji składających się na nią. To symbol rozwoju miasta opartego w zgodności z potrzebami mieszkańców, gdzie tworzy się harmonijne miasto – dobre miejsce zarówno do zamieszkania, pracy jak i do rekreacji czy nauki. A także symbol mądrej rewitalizacji miasta. Ale o tym mieszkańcy miast w Polsce, które zalewane są betonem, mogą tylko marzyć.

wróć